Rondreis Rusland - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Lisanne Nijhuis - WaarBenJij.nu Rondreis Rusland - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Lisanne Nijhuis - WaarBenJij.nu

Rondreis Rusland

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

20 Oktober 2012 | Rusland, Moskou

Heippa!

Mijn trip met 4 Spanjaarden naar St Petersburg, Moscow en Letland stond 12 oktober op de planning. Het is echt een heel verhaal, sorry, dus ga er maar goed voor zitten!;)

Allereerst het visum regelen is een drama, heel veel papierwerk, reizen naar de consulaat wat net een gevangenis is, en dan maar hopen dat je je visum krijgt, maar gelukkig kregen we 2 oktober het bericht dat we goedgekeurd waren voor Rusland!

Een Russisch meisje uit ons gebouw regelde een taxi voor ons van Tampere naar St. Petersburg, ongeveer 7u rijden. Onderweg vertelde ze ineens dat het soms een illegale taxi is, en dat we moesten zeggen dat de ‘driver is our friend’. Gelukkig waren daar geen vragen over bij de douane, maar de douane alleen al is een belevenis opzich: het is net alsof je in een film zit over het ijzeren gordijn. Vrouwen met hoge naaldhakken en strakke uniformen zoals vroeger controleren alles, spreken geen woord Engels en je moet allerlei formulieren invullen die je absoluut niet kwijt mag raken anders kom je het land niet uit. Het was steenkoud en het duurde 1uur voordat we het land inmochten, maar gelukkig werden we toegelaten.

Eenmaal in St. Petersburg had ik echt meerdere ogen nodig.. wat een mooie stad, alles is snachts verlicht. Iedereen rijdt alleen wel als gekken door de stad, 120km door de bebouwde kom is heel normaal. Omdat we om 4u snachts aankwamen en niet in ons hostel, jeugdherberg volgens mijn moeder, nog terrecht konden had de Russin iets voor ons geregeld en wij gingen op goed vertrouwen mee. Alleen had ze ons niet verteld dat we in een buitenwijk van St. Petersburg gingen slapen en het de drugsarea en meest criminele buurt van de stad was.. fijn welkom! Er is daar een supermarkt met een klein raampje met tralies, je moet zeggen wat je wilt en zo krijg je je eten.. anders is het te gevaarlijk.. Gelukkig ging alles goed, en dag erna met het openbaar vervoer naar St. Petersburg. Binnen 10sec al een aanrijding, de Russen schreeuwen dan even tegen elkaar en het is opgelost. ’s Avonds aten we bij het meisje in haar normale appartement en wilde ze ineens uit.. we moesten liften, natuurlijk werd ik ingezet met mijn blonde haar. Gelukkig had ik drank op anders had ik het nooit gedaan, omdat het natuurlijk hartstikke gevaarlijk is voor buitenlanders. We splitsten de groep op in 3 meiden, waarvan 1 russin en 1 jongen en ik met 2 jongens waarvan 1 rus die geen Engels sprak..ook overleefd gelukkig. Die russissche jongen stelde zich alleen voor aan de jongens, dat is normaal in Rusland, aan vrouwen stel je je niet voor, kwam nogal raar over.

Ons hostel in St. Petersburg was verschrikkelijk, het stonk er, de bedden waren echt heel slecht, en maar 1 douche voor 30 mensen. Gelukkig maakte de stad veel goed, het is echt een mooie culturele stad en erg westers. Het enige nadeel is dat niemand Engels spreekt, zelfs in hermitage niet, en er was geen Engelse plattegrond, alleen Spaans, Frans en Koreaans. Hermitage vond ik erg mooi, elke kamer is anders en het is erg Russisch met zijn pracht en praal. Ik mocht er helaas geen foto’s maken, daar moest je voor betalen. ‘savonds hebben we nog een boottocht gemaakt over de grachten, dan heb je echt een mooi uitzicht over de gebouwen.

Op dag 4 vertrokken we naar Moskou met de nachttrein, als je instapt lijkt het alsof je op transport gesteld wordt. Voor de cabines staan militairen met een lijst: ze controleren je paspoort en of je op de lijst staat en dan mag je naar binnen. De reis duurde 7uur, de trein reed echt zo sloom niet normaal. Moskou vond ik zelf tegenvallen, alleen het Kermlin is echt mooi, maar verder is er niets, alleen veel smog en dure auto’s. Je hebt er veel winkels die 24u open zijn, zelfs bloemenwinkels. Het verkeer staat er 24u vast, ons vervoer naar het vliegveld was 30km, maar we deden er 2uur over. Wat wel grappig was is dat ding a dong van het songfestival op de radio daar was, de man vertelde dat het daar nu veel geluisterd werd.
Riga vond ik mooi, alle Baltische steden lijken erg op elkaar. We hadden daar echt een super mooi hostel,waar we helaas maar 1 nacht verbleven. Wat ik wel raar vond is dat er in de hoofdstraat baby lichamen van steen liggen met bloemen en een test erbij in de trend van; Mijn moeder was zwanger en doode me om deze reden.. erg indrukwekkend.

Ook heeft Riga haar eigen MacDrive, de MacExpress, je kunt er lopend langs een raam en bestellen.


Terug naar Tampere volgen we met de Fokker, enorm klein vliegtuigje dat veel lawaai maaktte, maar wel grappig om mee te maken.
Ik was wel blij om weer thuis te zijn, de rondreis was fantastisch maar Tampere voelt wel weer echt als thuiskomen gelukkig. Vooral omdat ik vandaag de Nederlandse vlag zag, er is hier namelijk een markt deze week die ook Nederlandse producten verkoopt! Inclusief klompen, die natuurlijk veel bekijk trekt.

Vandaag ben ik ook super blij, ik heb namelijk mijn eerste cijfer terug; een 4!! & dat is een 9 in Nederland. a.s. week heb ik weer veel les, soms zelfs van 9 tot 9. & ook weer een tentamen, dus aan school doe ik ook nog wat tussen de tripjes door.

De volgende trip staat gelukkig alweer gepland op 15 November, dan ga ik met Daniel naar Lapland! en 3 november komen mijn ouders en Aron een bezoekje brengen:)

Een link voor wat foto's, die ik snel even gepost heb. Vraag me niet hoe alle gebouwen heten, het stond er namelijk onleesbaar in het Russisch op(A)

https://picasaweb.google.com/116848499939914407041/RussiaLatvia?authkey=Gv1sRgCMPlytvtrIzzcQ#



  • 21 Oktober 2012 - 00:19

    Albert:

    Mooie foto's De herfst is al veel verder dan hier.
    Ben benieuwd ober ruim 2 weken hoe het dan daar is.

    kus en groetjes papa

  • 21 Oktober 2012 - 00:20

    Albert:

    ober moest over zijn. Was weer te snel met reactie plaatsen

  • 21 Oktober 2012 - 10:39

    Daniel:

    Hele ervaring Rusland! Mooie foto's ook.
    Kijk al uit naar je volgende reisverslag;)

  • 22 Oktober 2012 - 11:30

    Marietha:

    Wat een ervaring?! Een heel andere wereld dan hier in het westen, maar wel leuk om te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Tampere, Finland

Minor voor Bedrijfskunde doen in Finland

Recente Reisverslagen:

29 November 2012

Noorderlicht foto's

22 November 2012

Lapland!

09 November 2012

Tampere

20 Oktober 2012

Rondreis Rusland

01 Oktober 2012

Helsinki & Tallinn
Lisanne

Actief sinds 07 Aug. 2012
Verslag gelezen: 754
Totaal aantal bezoekers 27386

Voorgaande reizen:

18 September 2015 - 19 Maart 2016

Wereldreis

25 Augustus 2012 - 30 December 2012

Tampere, Finland

Landen bezocht: