Touren door Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Lisanne Nijhuis - WaarBenJij.nu Touren door Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Lisanne Nijhuis - WaarBenJij.nu

Touren door Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

02 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Het tv programma border security moet eens een aflevering maken over Nieuw Zeeland: wat een gedoe om daar binnen te komen. ik moest mijn tas open maken om mijn houten souvenirs en wandelschoenen te laten zien. Het enige waar ze nergens na vroegen zijn mijn medicijnen.. stond ik daar braaf met mijn medicijnenpaspoort in mijn handen en niemand die hem wilde zien..

van Nieuw Zeeland had ik heel veel goede verhalen gehoord, het zou er nog mooier zijn dan Australie dus ik was heel erg benieuwd. In Aucland hadden we al snel een auto gekocht. Nooit gedacht dat mijn eerste zelfgekochte auto een gezinsauto zou zijn: een Nissa Largo. We hebben er een matras in en een sort van keukentje. Voor een maand ga ik dus kamperen, leven als moeder Tokkie met soms gewoon sokken in mijn slippers, terwijl ik helemaal niet van kamperen hou. Het is erg bsic maar geeft ons wel veel vrijheid. Als je ergens wilt blijven hangen kan dat ook gewoon. We staan soms op campings met alleen een wc en soms op wat duurdere campings zodat we ook nog eens kunnen douchen en niet alleen met koud water of in een meer.

de Mac is onze vriend gewordenhier en zelfs in kleinere dorpen dan Nieuwleusen zit er hier een mac. Er is lekkere koffie, gratis wifi en oplaad mogelijkheden. Wat wil je nog meer?! Ik geloof dat ik mijn hele leven nog nooit zo vaak bij de MAc ben geweest en ik weet ook niet of ik hier trots op moet zijn. Verder nemen ze het in NZ niet zo nauw met de veiligheid. Op bochtige bergweggetjes mag je 100, fietsers en wandelaars lopen hier ook op de snelweg en bij wegwerkzaamheden rij je super dicht langs de wegwerkers.

Het noorder moet minder mooi zijn dan het zuiden maar ik vond het prahctig. veel zwavelgebieden en een trekking gelopen van 19,4 km. Er was alleen zoveel wind waardoor ik op de top bijna niet kon staan en zo weggewaaid werd. De steden in NZ zijn erg saai er is eigenlijk niets te doen. In Wellington vroeg ik naar de winkelstraat in een winkel omdat we een electronica zaak nodig hadden en die vrouw zo ja dat is deze straat. haha het enige wat ik kon zeggen is dit alles?! Hoe mooi NZ ook is, de gezelligheid van Aussie hebben ze niet. Personeel in restaurants is totaal niet vriednelijk en het is ook vaak niet gezellig ergens te zitten.
Op het Noordereiland kwamen we nog door Foxton, een dorpje met een molen, Nederlandse winkels en een Nederlands cafe. Hier hebben we pepernoten ingeslagen en gevulde speculaas gegeten, heerlijk!

Het zuidereiland begon prachtig, Malborough sounds en Nelson waren geweldig en hadden we goed weer. Malborough sounds was ultiem genieten, Er werd meteen geraden waar ik vandaan kwam doordat ik twee Heineken bestelde en ik het volgens de ober als enige goed uitsprak. Helaas kregen we daarna super slecht weer en dan is het niet echt leuk in een auto en alle activiteiten in NZ zijn buiten waardoor je niets kan doen. Ik verveelde me dood en heb enorm veel gesport, kon ik meteen gratis douchen! In Frans Josef wilde ik graag een helikoptervlucht maken maar die ging niet door om het slechte weer. Ook werd daar een weer alarm arfgegeven en gezegd dat we beter meteen weg konden gaan voordat de pass afgesloten zou worden. Maar gelukkig konden we vanuit Queenstown ook nog een vlucht doen en heb ik alsnog gevlogen! De snelweg richting Mount Cook was al echt super mooi. Aangekomen bij het vliegveld was het bewolkt en waren we bang dat het weer niet door zou gaan. Maar de vlucht ging door en ik mocht weer voorin zitten! En het was geweldig, de wolkenlaag was heel dun en we hadden een geweldig uitzicht. Een landing op NZ grootste gletsjer, de Tasman zat erbij in en daar kon ik mij uitleven met sneeuwballen gooien in mijn Tshirt, zo warm was het. Daarna nog langs Mount Cook gevolgen en weer terug. Dit was het wat ik absoluut wilde doen in NZ en het was het wachten waard! Geweldig om alles van boven te zien. En we hadden ook nog geluk, via een kortingssite hadden we al enorm veel korting gekregen en de mensen die bij ons in zatten hadden een langere vlucht geboekt dan wij. Dus in totaal langer gevolgen en 200 dollar bespaard! (120 euro). Savonds meteen uit eten dus om dit geld op te maken!;)

Queenstwon was de eerste stad waar het echt gezellig was en mooi weer. We hebben vanuit hier een dagtrip naar Milford gemaakt met de neuk&zuip bus, de kiwi bus. Het was super mooi weer (een unicum, het regent daar 240 dagen per jaar) en in de bus was het ook opvallend rustig. De cruise door de fjorden was prachtig, nu moet ik ze ook maar eens dicht bij huis in Noorwegen opzoeken.

Onze laatste stop is Christchruch waar we onze andere collega Bjorn opzoeken die verder met de auto en Niels gaat reizen. 3 collega's down under, dus als je veel geld wil verdienen en reizen: ga bij de Shell werken;). De stad staat nog helemaal in de steigers door de aarbeving 5 jaar geleden. Je ziet nog zoveel gebouwen die verwoest zijn door de aardbeving, heel indrukwekkend om te zien. En we hebben goed weer 28 graden!

Donderdag vlieg ik naar Hawaii waar ik enorm na heb uitgekeken, wel gek om 4 februari te vliegen en 3 februari aan te komen. NZ is super mooi, super mooie natuur maar als het regent kun je er niets, en dat schijnt het hier nogal vaak te doen.. Nederlandse zomers zijn qua weer beter, dus kun je indenken hoe slecht het weer was. Ook miste ik de gezelligheid en vriendelijkheid van Australie. Dus als je ooit nog eens down under op vakantie wilt: Ga naar Australie!

  • 02 Februari 2016 - 15:42

    Marietha:

    Weer leuk om al je avonturen te lezen!! Nog een dagje en dan op naar Hawaii,; dat wordt vast ook erg mooi!

  • 02 Februari 2016 - 15:42

    Marietha:

    Weer leuk om al je avonturen te lezen!! Nog een dagje en dan op naar Hawaii,; dat wordt vast ook erg mooi!

  • 02 Februari 2016 - 20:05

    Albert:

    Mooi verhaal. Ik zal Connexion ook eens vragen of zij ook zo'n buslijn hebben en met dezelfde bijnaam dan die tussen Queenstown en Milford

  • 03 Februari 2016 - 01:08

    Marlé:

    Bijzondere belevenissen. Hoe komt Jan Splinter door de winter oftewel laat Lisanne maar schuiven.... :-) Veel plezier en goede reis naar Hawaii!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 07 Aug. 2012
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 27346

Voorgaande reizen:

18 September 2015 - 19 Maart 2016

Wereldreis

25 Augustus 2012 - 30 December 2012

Tampere, Finland

Landen bezocht: