Mongolië & China - Reisverslag uit Peking, China van Lisanne Nijhuis - WaarBenJij.nu Mongolië & China - Reisverslag uit Peking, China van Lisanne Nijhuis - WaarBenJij.nu

Mongolië & China

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

09 Oktober 2015 | China, Peking

Na Rusland stond Mongolië op de planning. In de trein zaten we in een coupe met alleen maar mongolen. Aangezien ik altijd al benieuwd was wat nou een typische Mongool is was dit mijn ideale kans om daar achter te komen. Mongolen hebben een erge vorm van ADHD, zijn enorm aanwezig maar ook super aardig. We kregen meteen een lesje Mongools en vierden dit met grote glazen vol vodka waar de conductrice niet zo blij mee was en de Mongolen zelf de dag er na ook niet..

Van Irkutsk naar Ulaan Bataar is maar een paar km in verhouding maar doordat de grens controles enorm lang duurde, 7uur in totaal, duurde het toch nog 34uur. Je paspoort wordt 5x door verschillende mensen bekeken voordat je überhaupt een stempel krijgt en drugs honden doorzoeken de trein. Twee controleurs waren meer met ons aan het flirten dan dat ze hun werk deden en ondervroegen ons over Nederland en drugs, enorm irritant. In Mongolië wilden ze graag mijn Backpack bekijken maar ik had niet zoveel zin deze helemaal uit te pakken, even lief lachen en vragen of je echt alles moet uitpakken (en heel diep zuchten) helpt, want daarna gingen ze alleen maar voelen wat erin zat.

Mongolië is echt prachtig. Je kunt er kilometers rijden zonder iemand tegen te komen en de natuur is super mooi. Je hebt totaal geen benul van tijd, de halve wereld had kunnen vergaan en ik had niets geweten. Het is er zo stil dat je zelfs de vleugels van een vogel hoort. We hebben twee nachten in een Ger geslapen, wat steenkoud was, we werden er zelfs wakker met sneeuw.. Met drie lagen kleren aan en drie dekens was het enigszins te doen.

De laatste rit in de trein was net een reünie, iedereen die we onder weg tegen zijn gekomen zat in dezelfde trein. Een groep Nederlandse ouderen die we veel tegen kwamen hebben hier goed voor me gezorgd. Voedsel pakketten hebben ze me toegestopt zodat mijn moeder zich zeker geen zorgen hoefde te maken om mij. Een man zei heel wijs: Nou heb je de halve wereld over getreind, maar nergens is het zo goed als thuis. En hij heeft gelijk, als je alle verhalen hoort over de leefomstandigheden in China, Rusland en Mongolië moeten wij onmiddellijk ophouden met klagen. Maar goed daar houden wij Nederlanders nou eenmaal van.

De treinreis is zeker een aanrader, hoewel als ik het over zou doen ik zou vliegen naar Irkutsk en vanaf daar de trein zou nemen omdat het eerste gedeelte veel hetzelfde is. Ook ben ik de luxe van een douche enorm gaan waarderen. In de trein is geen douche en ook in Mongolië bijna niet. De meeste mongolen hebben geen water en elektriciteit bij huis waardoor douchen luxe is. Gelukkig kon iedereen niet douchen dus roken we allemaal even lekker!

In Beijing kwamen we Niels, mijn collega tegen. Beijing is echt het tegenovergestelde van Mongolië: het is hier zo enorm druk en smoggerig. We hebben wel ons momentje of fame hier gehad. Iedereen wilde met twee blonde dames en een man van 2m op de foto, de foto krijgt vast een mooi plekje in de Chinese huiskamers. Zelfs toen we bij de Starbucks wat gingen drinken stonden chinezen voor het raam foto’s van ons te maken.. Bizar.

Natuurlijk zijn we ook naar de muur geweest, schitterend om te zien en een hele workout. Na twee dagen deden mijn kuiten nog zeer. Verder kent Beijing veel Efteling parken, bij elke tempel is meteen een heel park met tierlantijntjes gemaakt en overal moet je natuurlijk voor betalen.

Het Chinese nachtleven is fantastisch. We zijn uit geweest in een soort supermarkt kroeg. Je haalt je drankje uit de koeling, rekent af en zoekt een tafel op. Chinezen zijn ook enorm gastvrij, ze betaalden namelijk bijna al onze drank

  • 09 Oktober 2015 - 13:14

    Marietha:

    Leuk om op deze manier ook weer wat van je te horen/lezen. En zo te lezen heeft het wel voordelen als je blond bent.

  • 09 Oktober 2015 - 14:15

    Albert Nijhuis :

    Mooi geschreven. Kan ik ook een foto reserveren

  • 09 Oktober 2015 - 14:37

    Henk Locht:

    mooi om te lezen dat je de eerste etappe s samen zo veel genoten hebt. Nu weer verder op zoek naar andere verhalen en belevenissen. Vond het fijn dat jullie samen hebben gereisd. veel geluk en plezier in de route die nog lekker lang voor je ligt.

  • 09 Oktober 2015 - 15:15

    Marlé :

    Mooie belevenissen Lisanne. Leuk om zo mee te genieten. Aparte feestjes en een bijzondere bezienswaardigheid een blonde Hollandaise.
    Veel plezier nog. Liefs vanuit een zonnig Spanje.

  • 09 Oktober 2015 - 15:18

    Minke:

    het blijft geweldig die verhalen te lezen en wat je zoal mee maakt. erg leuk. geniet er van.

  • 09 Oktober 2015 - 20:55

    Aafje:

    Mooi hoor die verhalen

  • 10 Oktober 2015 - 01:06

    Ires:

    Leuk om jullie reisverhalen te lezen! ga zo door! krijg zelf ook zin om zoiets te gaan doen! haha kijk uit naar het volgende verslag ;) heel veel plezier!

  • 15 Oktober 2015 - 14:44

    Oom Wim:

    Hallo Lisanne, Het is de eerste keer dat dit mij opvalt, ik zag ineens links boven in beeld reisverslag met jouw naam kun je zien wat ik van computers weet ?
    Blij dat het goed met je gaat en ik zie dat je gelukkig niet alleen bent want daar maakte ik me een beetje zorgen om !!
    Als ik het verslag lees zo mooi, dan kun je straks gelijk de journalistiek in geweldig !!!
    Groeten Tante Miriam en Oom Wim.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 07 Aug. 2012
Verslag gelezen: 589
Totaal aantal bezoekers 27347

Voorgaande reizen:

18 September 2015 - 19 Maart 2016

Wereldreis

25 Augustus 2012 - 30 December 2012

Tampere, Finland

Landen bezocht: