Kilometers spoor - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Lisanne Nijhuis - WaarBenJij.nu Kilometers spoor - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Lisanne Nijhuis - WaarBenJij.nu

Kilometers spoor

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

24 September 2015 | Rusland, Irkoetsk

Het is begonnen! Op 18 september vlogen we naar Moskou waar we alleen het kermlin bij nacht graag wilden zien. Helaas had Poetin dezelfde gedachte op die dag en besloot er een feestje te geven voor het WK 2018 waardoor we niets konden zien. De dag erna vertrokken we bepakt en bezakt (tas voor en achter en twee boodschappen tassen vol) richting de trein. De trein is erg basic maar een hele belevenis. De natuur is echt super mooi met alle herfstkleuren, maar hoe verder je van Moskou weggaat hoe armoediger en ongelukkiger alles en iedereen lijkt. De trein zelf wordt elke dag schoongemaakt maar de wc is net zo vies als in een ns trein.

De dagen vliegen voorbij in de trein, we lezen wat, films kijken, kaarten, kletsen en sporten. Als de trein ergens langer stopt hardlopen we even over het perron terwijl iedereen je aankijkt of je gek geworden bent. Veel toeristen zien wij verder ook niet. Mensen in de trein spreken slecht Engels waardoor communicatie erg lastig is. Een man die Engels sprak snapte niet wat ons bezielde om de trein te nemen en zei ook dat niemand hem zou geloven als hij zou vertellen dat hij twee Nederlandse meiden in de trein had ontmoet.

Na 4 dagen en ruim 5000km verder mochten we eindelijk de trein uit. Douchen! We hadden een home stay bij een vrouw in irkutsk. Waar we meteen onze camping outfit uitdeden en lekker lang gedoucht hebben. In irkutsk zelf, wat ze het Parijs van Siberië noemen, is echt niets te beleven. Het was er koud (6graden) en regenachtig. In het restaurant waar we savonds gingen eten was geen Engelse menu kaart waardoor we met plaatjes moesten aanwijzen wat we wilden. Tijdens het eten hebben we de wedstrijd van de plaatselijke fc tegen Moskou nog bekeken. werkelijk niet om aan te zien maar de Russen waren enorm fanatiek wat leuk was om naar te kijken.

We zijn nu aangekomen bij het baikal meer, waar we in de sneeuw gelopen hebben! Het is hier heel mooi maar steenkoud. Nog twee dagen en dan vertrekken we weer met de trein richting Mongolië, waar het intussen ook al is gaan sneeuwen en we in een tent gaan slapen. Terwijl we nu al uren voor een verwarming zitten om warm te worden, haha maar we kijken er naar uit!

• 26 September 2015 - 21:21

Henk Locht:

Succes met de volgende etappe. Op naar Mongolië. Op naar de paarden en de Mongoolse tent. Misschien zien jullie de maansverduistering nog maandagnacht. Groetjes.

• 27 September 2015 - 19:24

Danielle:

Lisanne,

Wat een leuk (en grappig) verhaal. Hardlopen over de perrons, had eigenlijk ook niet anders van je verwacht haha.

Wat een Lange reis heb je gemaakt en wat een temperatuurverschil vergeleken met Nederland.

Heel veel plezier op jullie locatie en succes met de volgende stuk van je reis.

Liefs, Danielle